الحياة حلوة
اهلا وسهلا بيكم

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الحياة حلوة
اهلا وسهلا بيكم
الحياة حلوة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» أهمية العلم في حياتنا
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالخميس أكتوبر 16, 2014 2:47 pm من طرف عبده الطوخى

» بحبك يا مصر ... وبعشق ترابك
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالثلاثاء نوفمبر 01, 2011 12:54 pm من طرف hana

» الحلقة التاسعة من يوميات شاب عادي
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالأربعاء مارس 23, 2011 3:38 pm من طرف semsema

» طريقة الكشري المصري بس جااااااااااااااااااامدة
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالخميس مارس 17, 2011 2:23 pm من طرف semsema

» فساتين زفاف2011 رائعة
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالسبت فبراير 26, 2011 10:59 am من طرف شمس

» اشتقت اليــــــــــك حبيبـــــــــــــــي
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالأربعاء فبراير 23, 2011 5:31 pm من طرف semsema

» أحبـــــــــــك يا أعـــــز انســـــان
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالثلاثاء فبراير 22, 2011 5:45 pm من طرف semsema

» اعترافات قلب مجروح !!!
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالأحد فبراير 13, 2011 1:16 pm من طرف semsema

» أنت الان في المسجد الاقصى
الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Emptyالأحد فبراير 06, 2011 8:33 am من طرف شمس

منتدى


التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي

اذهب الى الأسفل

الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي Empty الحلقة الثالثة من يوميات شاب عادي

مُساهمة من طرف semsema الإثنين أغسطس 30, 2010 1:18 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نام صاحبنا عبد الرحمن وراحت عيناه فى النوم من كثرة التفكير وإذا وهو نائم
يرن جرس التليفون

ذهبت الأخت الصغيرة عائشة لترد

عائشة : ألو

المتصل : السلام عليكم

عائشة : وعليكم السلام مين معايا

المتصل : أنا محمد صاحب عبد الرحمن فى الكلية
كنت عايزه فى حاجه وقلت ألحقه قبل ما يصلى

عائشة : يصلى !!!عبد الرحمن يصلى !!!
هههههههههه صلى على النبى


محمد : عليه الصلاة والسلام طب هو موجود

عائشة : هو نايم

محمد : طيب أما يصحا قوليله أنى أتصلت بيه

عائشة : طيب !!!!!!!

ومرت ثلاث ساعات وقام صاحبنا من النوم

عبد الرحمن : ماما حطيلى أكل

الأم : أنت مكلتش لما جيت من الكلية

عبد الرحمن : لأ مكانش ليا نفس

الأم : طيب أنا هصلى المغرب وحطلك
عبد الرحمن : ماشى بس ماتصليش التراويح أنا هفتح التلفزيون عبال ماتخلصى

ودخل صاحبنا فوجد أخته عائشة قدام التلفزيون


عبد الرحمن : أنتِ موراكيش حاجة

عائشة : لأ أنا قاعدة فى مانع؟؟

عبد الرحمن : قومى ذاكرى

عائشة : خلصت مذاكرة
صحيح فى واحد أتصل بيك اسمه محمد

عبد الرحمن : محمد !!! وكان عايز إيه

عائشة : معرفش مقالش لكن دا قالى أنه كان عايز يلحقك قبل ما تصلى
أنت بتصلى من ورانا ولا إيه
وبعدين أنت من أمتى بتصاحب النوعيات دى

عبد الرحمن : أنتى هتفتحيلى محضر وبعدين أنتى فاكرانى كافر مابصليش ولا إيه

ثم جاء صوت من الخلف وكان صوت والد عبد الرحمن
طب كويس أن أنت عارف أن اللى مبيصليش يبقى كافر

عبد الرحمن : يووووووووووووووه أنا داخل أفتح الكمبيوتر

الأم : مش هتاكل


عبد الرحمن : ملياش نفس

دخل عبد الرحمن حجرته وقفل على نفسه وقعد يفكر شوية
الغبية عائشة دى أل يعنى هيا ألى مقطعه نفسها فى قيام الليل
هتعملى فيها شيخة

وعدا اليوم وجاء اليوم الثانى وإذا بمحمد فى وشه
أول ما عبد الرحمن شافه حاول يتجنبه ويعمل نفسه بيكلم واحد صاحبه
إلا أن محمد جاء وسلم عليه وولا كأن حاجة حصلت
ثم
محمد : أنا رايح أصلى الضحى تيجى معايا

عبد الرحمن (بصوت مرتفع) : بص بأى أنا مبصليش

أبتسم محمد وقاله : طيب وماله مش أنت مسلم واسمك عبد الرحمن

عبد الرحمن : أه

محمد : طيب يعنى ممكن تصلى فى أى وقت

شعر محمد بالأحراج أمام صاحبه ولم يعرف ماذا يقول

محمد : أنا رايح أتوضى تيجى معايا المحاضرة الأولى أتلغت بيقولو الدكتور مش جاى
أهم الدكاتره كده يجوا فى أول شهر ويتملكعوا وأحنا نيجى فى آخر شهر ونحتاس
هتيجى معايا

ضحك عبد الرحمن وقال : ماشى

ذهب الأثنين لمسجد الكلية للوضوء
وبدأ كل واحد منهم بالوضوء
لاحظ محمد بعض الأخطاء فى وضوء عبد الرحمن


فقال : عبد الرحمن ممكن أقولك حاجة ولا هتزعق زى مزعقت لى بره

ضحك عبد الرحمن : قول فى إيه

محمد : بص ياسيدى أنا بس عايزك ترتب أركان الوضوء عشان الترتيب فرض
يعنى ممكن أنا أنسى أتمضمض لكن وضوئى صحيح
لكن لو مرتبتش الوضوء يبأى الوضوء غير صحيح وبالتالى هتبوظ الصلاة

عبد الرحمن : طيب وأرتبهم ازاى بأه

محمد : بسيطة خالص
" أول حاجة تقول بسم الله ودى سُنة وبعد كده تغسل كفك 3مرات وخلى بالك كفك
مش أيدك كلها وبعدين تتمضمض 3 مرات وتستنثر 3 مرات ودول يا سيدى سُنه برضه
وبعد كده تغسل وشك 3 مرات وخلى بالك خلى المية تيجى على وشك كله
تلاقى البت من دول تغسل وشها وخايفة تبل الطارحة والمية لا تصل لكل الوش
وده كله غلط"

عبد الرحمن : سيبك من البنات خلينا فى الصبيان وبعدين كمل


محمد : " بعد وشك ودا طبعا فرض تغسل أيدك لغاية الكوع
ويستحسن تبدأ باليمين3 مرات وبعد كده تبلل يدك لتمسح رأسك من الأمام للخلف ودى فرض ومعاها أذنك من الظاهر والباطن ودى سنة والأثنين مرة واحدة وفى الأخر تغسل رجلك للكعبين ثلاثا "

عبد الرحمن : بس أنا ممكن أمسح على الشراب مش كده

محمد : أه طبعا لو كنت لبسه على وضوء

عبد الرحمن : بس أنا مش متوضى

محمد : يبأى لازم تقلعه يا بطل

عبد الرحمن : طيب متشكرين على وجع القلب ده ممكن أتوضى بأه

محمد : أتفضل هو أنا حايشك

أنتهت معركة الوضوء التى كانت تشبه معركة إستيقاظ عبد الرحمن
وذهب الأثنين للمسجد

وأول مادخل عبد الرحمن المسجد وقعت عينه على معاذ مرة ثانية
وكالعادة تَنّح أول مشافه بس المرادى كان بيصلى
ولاحظ فى ذقنه لحية سوداء لم تكتمل النمو بعد تزين وجهه
لم يلاحظها المرة السابقة لما أثاره من نور وجهه
وكأن عبد الرحمن أول مرة يشوف حد بيصلى
حس أن الراجل ده بيركع بجد بيسجد بجد
المهم دخلوا

والتفت لمحمد وقال : هو الأخ ده مقيم على طول فى المسجد

محمد : لأ أصل النهاردة سمعت أن فى درس بعد صلاة الضحى فى المسجد
أنا هقوم أصلى

قام كل من عبد الرحمن ومحمد للصلاة
وطبعا صاحبنا نقرهم نقر الديك وخلص بدرى قبل محمد
ولما خلص وجد معاذ بيبصله

هو كان مراقبنى وأنا بصلى ولا إيه

ثانى مرة يشعر بالأحراج النهاردة
وهو لسه بيفكر

وجد معاذ فى وشه بسلم عليه

معاذ : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عبد الرحمن : وعليكم السلام

معاذ : وحشتنى والله أنت فاكرنى ولا نسيت

عبد الرحمن قال فى باله " أنا أقدر أنسى مش أنتى بتاع الكهربا"


عبد الرحمن : أيوه فاكر أنت الأخ اللى كنت بتصلى جمبى امبارح صح

معاذ : أيوه أنا صح إيه رأيك فى الكلية

عبد الرحمن : شغاله ..... يعنى .....

معاذ : معندكش محاضرات دلوقتى

عبد الرحمن : أتلغت

معاذ : طيب خير فى درس هنا فى المسجد بعد صلاة الضحى إيه رأيك تحضره معانا

عبد الرحمن : مش عارف هشوف

وبعد شوية قام واحد وقال إن شاء الله ياجماعة فى درس هيبدأ الأن بعنوان : التوبه

وبعد مخلص الأخ كلامه وجد عبد الرحمن معاذ قام من جنبه


أستغرب جدا وقال فى نفسه "هو مش قال أنه هيحضر الدرس هو قام ليه"

ياترى معاذ قام ليه

وياترى عبد الرحمن هيحضر الدرس

ولا إيه اللي هيحصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


تابعونا في الحلقة القادمة



Very Happy Very Happy
semsema
semsema
Admin

عدد المساهمات : 384
تاريخ التسجيل : 05/04/2010
العمر : 31
الموقع : http://elhaih haloa.mountada.com

http://elhaih haloa.mountada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى